The Guess Who

En 1964, The Guess Who le probó a la juventud del Canadá que sus grupos podían tener canciones exitosas, no solo en su país, también en todo el mundo. En aquel entonces pensar que en medio de la invasión británica “Shakin’ All Over” pudiera igualar a los Beatles o a la respuesta norteamericana vestidos de Beach Boys era inconcebible. La banda se convirtió en un ejemplo para otros músicos de su natal Winnipeg para que dejaran de pensar en que la buena música tenía que ser inglesa o estadounidense.

Las cosas no fueron fáciles para la banda. Siempre había obstáculos que vencer, siempre había que derribar prejuicios. Pero sin importar adonde fueran esas experiencias volvían a casa para ser compartidas con los demás.

La banda que alcanzó una fama modesta en los Estados Unidos, salió de Winnipeg en Canadá liderada por el cantante y guitarrista Chad Allan (Allan Kobel) y el guitarrista Randy Bachman quienes tenían un grupo llamado “Chad Allan And The Expressions”.

En 1965 el grupo grabó un cover de “Shakin’ All Over” original de Johnny Kidd And The Pirates y llegó a entrar al top 40 de Estados Unidos. Eventualmente, el grupo grabó un álbum bajo el mismo nombre, en el que la compañía disquera puso en la funda el nombre “Guess Who?” (Adiviná quién), como un intento de engañar a los consumidores para que compraran el disco pensando que se trataba de un trabajo sorpresa de alguna estrella británica.

Para este momento el tecladista del grupo, Ashley, había dejado la formación y fue sustituido por Burton Cummings, que en 1968 se convertiría en la voz del grupo cuando Allan lo dejó.

Después de una decepcionante gira por Inglaterra, los Guess Who volvieron a casa a grabar en vivo y aparecieron en el programa de televisión de Allan llamado “Let’s Go”.

El reinicio de la banda en 1968 de la mano del productor Jack Richardson implicó no sólo que The Guess Who fuera considerada la banda líder en la industria canadiense, sino que era la industria canadiense. La banda formó parte del desarrollo del rock en los años 60 y 70, pero no sólo como seguidores, sino como hábiles experimentadores. Pero en esta fase, también tomaron el camino difícil: problemas con las drogas y la bebida, conversiones religiosas, conflictos de personalidad, problemas de dinero y retos que Cummings y Peterson debieron enfrentar hasta vencerlos todos.

Durante años The Guess Who buscó ufanamente una voz que los identificara y les diera identidad, sin embargo buscaron en los lugares equivocados. La voz estaba dentro del grupo, la voz de Cummings sumada a la incorporación de ritmos contemporáneos y el uso de la guitarra le dieron ese sello que los hizo diferentes.

No fue sino hasta 1969 que lograron pegar duro en Estados Unidos con el Top 10 que logró “These Eyes”. Esa canción fue grabada en setiembre de 1968 en el estudio A2 de A&R estudios en Nueva York. Phil Ramone uno de los dueños del estudio les ofreció no cobrarles un centavo si de la sesión no salía nada productivo.

Obviamente la banda pagó… y bastante porque tardaron una semana en lograr el producto. Lo curioso en torno a esta canción era que los miembros de la banda no la querían lanzar como sencillo, se necesitó de horas de discusión y del convencimiento de un miembro de la disquera para que saliera a la calle.

Cummings recibió en 1986 el reconocimiento de BMI porque “These Eyes” había sido tocada en la radio más de un millón de veces.

Para poder pagar un álbum que pudiera sostener al sencillo, el productor de Jack Richardson hipotecó su casa para poder cubrir los costos. Al final de ese año, “Canned Wheat Pached” colocó 3 canciones en el top 40.

La agrupación estaba tan comprometida con la composición de música que fuera recibida por la gente, que el proceso de autocrítica desencadenó música que iba hacia los extremos. Todo era parte del proceso de buscar ser aceptados como artistas serios.

En 1970 lanzaron “American Woman”, una canción abiertamente anti americana y que, irónicamente, fue su gran éxito en ese país. Este fue el punto alto en la carrera del grupo. Un disco número uno, un álbum de oro, un nuevo estudio que asignó RCA en Chicago y un nuevo integrante que fue Brian Christian que se convirtió en el ingeniero de grabación.

Poco después de ese éxito Bachman se convirtió a la religión mormona y decidió que la vida de sexo, drogas y rock and roll no iba con su nueva religión. En julio del 70 se unió a Chad Allan y junto formaron “Brave Belt” que más tarde se convertiría en Bachman Turner Overdrive.

En su lugar entraron Kurt Winter y Greg Lekiw, hasta hoy. En los días subsecuentes produjeron los éxitos “Share The Land” y “Clap for the Wolfman”. Esta última canción originalmente se iba a llamar “Clap for Napoleon” en alusión a una amistad nueva de Burton. Sin embargo, Don Hunter les comentó que había contactado al afamado DJ Wolfman Jack y por eso cambiaron el nombre de la canción.

En 1975 la banda se desintegró cuando Cummings se cansó de bregar contra todo e inició una carrera en solitario. Comenta Cummings “Una noche de septiembre de 1975 acabábamos de terminar una gira en Montreal… Yo estaba gordo, cansado, herido y había hecho demasiada fiesta. Después del la presentación quemé mi estúpida ropa y zapatos de escenario, justo donde habíamos tocado una hora antes… Llamé a una reunión un par de semanas después y dejé el grupo… Había estado en él por una década… desde diciembre de 1965 hasta octubre del 75.

…Estaba aterrado por mi futuro, pero había hecho una montaña de buenas apariciones y composiciones bajo el manto de The Guess Who. Yo realmente quería a cada uno de los muchachos en el momento en creábamos y vivíamos.”

Ocasionalmente se reúnen para hacer giras cortas que siempre están sobre vendidas.


Algunas de sus canciones:

No time

(No time left for you) On my way to better things
(No time left for you) I found myself some wings
(No time left for you) Distant roads are callin’ me
(No time left for you) Da-un-da-un-da-un-da-un-da

No time for a summer friend
No time for the love you send
Seasons change and so did I
You need not wonder why
You need not wonder why
There’s no time left for you
No time left for you

(No time left for you) On my way to better things
(No time left for you) I found myself some wings
(No time left for you) Distant roads are callin’ me
(No time left for you) Day-un-day-un-day-un-day-un-day

No time for a gentle rain
No time for my watch and chain
No time for revolving doors
No time for the killin’ floor
No time for the killin’ floor
There’s no time left for you
No time left for you

No time for a summer friend
No time for the love you send
Seasons change and so did I
You need not wonder why
You need not wonder why
There’s no time left for you
No time left for you

No time, no time, no time, no time
No time, no time, no time, no time
I got, got, got, got no time
I got, got, got, got no time
I got, got, got, got no time
No-no-no, no-no-no, no time
No-no-no, no-no-no, no time
I got, got, got, got no time
No-no-no, no-no-no, no-no-no,
no-no-no, no-no-no, no-no-no, no time
I got no time, got no time, got no time, got no time, got no time

 


American Woman

American woman gonna mess your mind
American woman, she gonna mess your mind
American woman gonna mess your mind
American woman gonna mess your mind
Say A,
Say M,
Say E,
Say R,
Say I,
Say C,
Say A,
Say N,
American woman gonna mess your mind
American woman gonna mess your mind
American woman gonna mess your mind

American woman, stay away from me
American woman, mama let me be
Don’t come hangin’ around my door
I don’t wanna see your face no more
I got more important things to do
Than spend my time growin’ old with you
Now woman, I said stay away,
American woman, listen what I say.

American woman, get away from me
American woman, mama let me be
Don’t come knockin’ around my door
Don’t wanna see your shadow no more
Coloured lights can hypnotize
Sparkle someone else’s eyes
Now woman, I said get away
American woman, listen what I say.

American woman, said get away
American woman, listen what I say
Don’t come hangin’ around my door
Don’t wanna see your face no more
I don’t need your war machines
I don’t need your ghetto scenes
Coloured lights can hypnotize
Sparkle someone else’s eyes
Now woman, get away from me
American woman, mama let me be.

Go, gotta get away, gotta get away
Now go go go
Gonna leave you, woman
Gonna leave you, woman
Bye-bye
Bye-bye
Bye-bye
Bye-bye
You’re no good for me
I’m no good for you
Gonna look you right in the eye.
Tell you what I’m gonna do
You know I’m gonna leave
You know I’m gonna go
You know I’m gonna leave
You know I’m gonna go, woman
I’m gonna leave, woman
Goodbye, American woman
Goodbye, American chick
Goodbye, American broad


These Eyes

These eyes cry every night for you
These arms long to hold you again
The hurtin’s on me yeah
But I will never be free
No my baby no no
You gave a promise to me yeah
You broke it – you broke it
These eyes watched you bring
My world to an end
This heart could not accept and pretend
The hurtin’s on me yeah
But I will never be free no no no
You took a vow with me yeah
You spoke it – you spoke it
These eyes are crying
These eyes have seen a lot of love
But their never gonna see another
One like I had with you
These eyes are crying
These eyes have seen a lot of love
But their never gonna see another
One like I had with you
These eyes are crying
These eyes have seen a lot of love
But their never gonna see another
One like I had with you
These eyes cry every night for you
These arms long to hold you again
These eyes are crying
These eyes have seen a lot of love
But their never gonna see another
One like I had with you
These eyes are crying
These eyes have seen a lot of love
But their never gonna see another
One like I had with you
These eyes are crying
These eyes have seen a lot of love
But their never gonna see another
One like I had with you
These eyes are crying
These eyes have seen a lot of love
But their never gonna see another
One like I had with you


Undun

Undun
The Guess Who
Written by Randy Bachman

– ‘B’ side of their #10 hit single “Laughing”
– peaked at #22 in 1969

She’s come undun
She didn’t know what she was headed for
And when I found what she was headed for
It was too late

She’s come undun
She found a mountain that was far too high
And when she found out she couldn’t fly
It was too late

It’s too late
She’s gone too far
She’s lost the sun

She’s come undun
She wanted truth but all she got was lies
Came the time to realize
And it was too late

She’s come undun
She didn’t know what she was headed for
And when I found what she was headed for
Mama, it was too late

It’s too late
She’s gone too far
She’s lost the sun
She’s come undun

Too many mountains, and not enough stairs to climb
Too many churches and not enough truth
Too many people and not enough eyes to see
Too many lives to lead and not enough time

It’s too late
She’s gone too far
She’s lost the sun

She’s come undun
Doe-doe-doe-doe-doe doe un doe-doe-doe un doe-doe-doe
Doe doe-doe-doe-doe un doe-doe-doe doe-doe-doe
Doe doe-doe-doe doe doe-doe-doe doe doe

—— flute ——

It’s too late
She’s gone too far
She’s lost the sun

She’s come undun
She didn’t know what she was headed for
And when I found what she was headed for
It was too late

She’s come undun
She found a mountain that was far too high
And when she found out she couldn’t fly
Mama, it was too late

It’s too late
She’s gone too far
She’s lost the sun

She’s come undun
No no-no-no-no-no no
Doe doe doe-doe


Laughing

I should laugh, but I cry
Because your love has passed me by
You took me by surprise
You didn’t realize that I was waiting

Time goes slowly but carries on
And now the best years have come and gone
You took me by surprise
I didn’t realize that you were laughing

Laughing – the things you’re doin’ to me
Laughing – that ain’t the way it should be
You took away everything I had
You put the hurt on me

Laughing – the things you’re doin’ to me
Laughing – that ain’t the way it should be
You took away everything I had
You put the hurt on me

I go alone now, calling your name
After losing at the game
You took me by surprise
I didn’t realize that you were laughing

Time goes slowly, but carries on
And now the best years, the best years have come and gone
You took me by surprise
I didn’t realize, that you were laughing

Laughing – the things you’re doin’ to me
Laughing – that ain’t the way it should be
You took away everything I had
You put the hurt on me

Laughing – the things you’re doin’ to me
Laughing – oh, what you’re doin’ to me
You took away everything I had
You put the hurt on me

Oo!
Laughing – ha-ha-ha-ha-ha-ha
Laughing – ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha
Laughing – well, you’re laughin’ at me
Laughing – well, you’re laughin’ at me
Laughing – oh, what you’re doin’ to me, girl
Laughing – I’m a-lookin’, you’re laughin’
Laughing – I’m a-lookin’, you’re laughin’
Laughing – you’re a-lookin’, I’m a-laughin’
Laughing – laughin’ at me
Laughing – ah, but you’re a-laughin’, baby
Laughing


No Sugar Tonight

Lonely feeling deep inside
Find a corner where I can hide
Silent footsteps crowding me
Sudden darkness but I can see

No sugar tonight in my coffee
No sugar tonight in my tea
No sugar to stand beside me
No sugar to run with me

(Dat’n-doo-dow-dow-dat’n-doo-dow…)

In the silence of her mind
Quiet movements where I can find
Grabbing for me with her eyes
Now I’m falling from her skies

No sugar tonight in my coffee
No sugar tonight in my tea
No sugar to stand beside me
No sugar to run with me

(Dat’n-doo-dow-dow-dat’n-doo-dow…)

New Mother Nature

Jocko says “Yes,” and I believe him
When we talk about the things I say
She hasn’t got the faith or the guts to leave him
When they’re standing in each other’s way
You’re tripping back now to places you’ve been to
You wonder what you’re gonna find
You know you’ve been wrong but it won’t be long
Before you leave ‘em all far behind

‘Cause it’s the new Mother Nature taking over
It’s the new Splendid lady come to call
It’s the new Mother Nature taking over
She’s gettin’ us all
She’s gettin’ us all.

Jocko said “No,” when I came back last time
It’s looking like I lost a friend
No use callin’ ‘cause the sky is fallin’
And I’m getting pretty near the end
A smoke-filled room in a corner basement
The situation must be right
A bag of goodies and a bottle of wine
We’re gonna get it on right tonight

‘Cause it’s the new Mother Nature taking over
It’s the new Splendid Lady come to call
It’s the new Mother Nature taking over
She’s gettin’ us all
She’s getting’ us all…

Jocko says “Yes,” and I believe him
When we talk about the things I say
She hasn’t got the faith or the guts to leave him
When they’re standing in each other’s way
You’re tripping back now to places you’ve been to
You wonder what you’re gonna find
You know you’ve been wrong but it won’t be long
Before you leave ‘em all far behind

‘Cause it’s the new Mother Nature taking over
It’s the new Splendid lady come to call
It’s the new Mother Nature taking over
She’s gettin’ us all
She’s gettin’ us all.

(Dat’n-doo-dow-dow-dat’n-doo-dow…)